Brak wyników

Mindfulness w szkole

21 marca 2020

Ćwiczenia na uważność dla dzieci

342

Dziecko wyciszone, skoncentrowane, radzące sobie z emocjami, a przy tym zadowolone z bycia tu i teraz. To marzenie niejednego rodzica, opiekuna i pedagoga, wbrew pozorom – osiągalne. 

Przygotowaliśmy dla Was kilka pomysłów, jak ćwiczyć uważność z dziećmi.

 

 

1. Czysty umysł.

Na stole stawiamy szklany cylinder wypełniony wodą i prosimy uczennice i uczniów, aby spojrzały przez niego, co widać po drugiej stronie, po czym dodajemy do wody kilka łyżek sody oczyszczonej i mieszamy. Woda staje się nieprzejrzysta i mętna. Znów prosimy dzieci, by spojrzały, co jest po drugiej stronie cylindra. Jednak tym razem nie zdołają one za wiele zobaczyć. Wyjaśniamy, że tak działa nasz umysł pod wpływem emocji. Po krótkiej chwili jednak soda się rozpuści, a woda znów stanie się przejrzysta. Wyjaśniamy dzieciom, że to nasz umysł, gdy uda się nam zaspokoić emocje – znów pozwala dokładnie wszystko widzieć, a więc i podejmować właściwe decyzje.

2. Liczenie oddechów

Ćwiczenia uważności związane z koncentrowaniem się na oddechu warto zacząć od tego właśnie ćwiczenia – dzięki niemu dzieci będą w stanie później skupić się na swoim oddechu już bez liczenia (warto ćwiczenie to powtórzyć wielokrotnie w dłuższym okresie czasu np. dwa razy dziennie przez kilka tygodni).

Poproś dzieci, aby usiały wygodnie i zaczęły liczyć kolejne oddechy, mówiąc sobie w myślach „jeden” przy pierwszym wdechu, i „jeden” przy pierwszym wydechu, następnie analogicznie „dwa”, „trzy” itd. Aż do dziesięciu. Wyjaśnij, że bez uważności mogą pogubić się w takim liczeniu. Jeśli faktycznie ktoś się pogubi, to nic złego – zachęć tę osobę, aby wypróbowała raz jeszcze – aż jej się uda.

3. Uwaga na oddech

Prosimy dzieci, by usiały wygodnie i po prostu zwyczajnie oddychały. Mogą zamknąć oczy  (to pomoże im się skupić). Najpierw niech skierują swoją uwagę na doznania, jakie wywołuje u nich ruch powietrza w czasie wdechu – aż do przerwy między wdechem a wydechem. („Poczujcie wdychane przez siebie powietrze. Gdzie je odczuwacie? W nosie, w ustach, gardle? Skupcie się na tym wrażeniu.) Następnie w podobny sposób kierujemy ich uwagę, na doznania związane z ruchem wydychanego powietrza. W trakcie ćwiczenia delikatnie przypominamy, by pamiętały o rozluźnieniu ciała, oraz, że jeśli coś je rozproszy – to nic nie szkodzi, w każdej chwili mogą wrócić do ćwiczenia.

4. Śledzenie oddechu

Poproś o zgłoszenie się z klasy och...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • dostęp do wszystkich treści serwisu www.mindfully.pl
  • nieograniczony dostęp online do wszystkich treści na www.mindfully.pl
  • webinaria mindfulness na żywo
Sprawdź

Przypisy